Recenzja: Soviet Komintern Artillery Tractor 1/72 Trumpeter.

Witam wszystkich !!!

Model który dzisiaj postanowiłem zrecenzować, śmiało można nazwać modelem dla zapracowanych lub początkujących, a to ze względu na niewielką liczbę części oraz łatwy montaż. Ciągnik Komintern bo o nim mowa wyprodukowany przez chińską firmę Trumpeter stanowi jak dotąd chyba jedyne na współczesnym rynku modelarskim odwzorowanie tego pojazdu w skali 1/72, a szkoda, bo temat jest bardzo ciekawy.
 Pudełko jest podobne rozmiarowo do takiego jakie zostało zastosowane przy modelu T-28, mimo, że w zestawie otrzymujemy około 20 części. Standardowo Trumpeter w modelach skali 1/72 zamieszcza realne fotografie modeli (przynajmniej tak na moje oko to wygląda). Na pudełku również zawarte są informacje o wymiarach modelu oraz ilości części.
 Wszystkie elementy potrzebne do budowy, zostały zapakowane w oddzielne worki. Myślę, że jest to dobre rozwiązanie, przynajmniej jesteśmy pewni, że nic się nie zgubi. Dodatkowo "wanna" została zabezpieczona gąbką, co jest dosyć osobliwe, a to ze względu, że żadnych wystających elementów ta część nie posiada :)



 Instrukcja to jeden z lepszych elementów tego zestawu. Jest bardzo czytelna, a każdy etap budowy modelu został przedstawiony należycie. jeżeli śledzimy ją uważnie, to przy budowie nie będziemy mieli problemów :) A mówię to z doświadczenia jakie nabyłem przy budowie T-28. 
Szkoda, że producent daje możliwość wykonania jednego malowania (tzn do zestawu zostały dodane różne rozmiary czerwonych gwiazd). Niestety też nie jestem w stanie określić czy malowanie przedstawione w instrukcji jest potwierdzone jakimś prawdziwym pojazdem.

 Tak przedstawia się cały zestaw. Naprawdę jest niewielki, co może mieć zarówno swoje zalety jak i wady. Wada jest na pewno jedna. Producent nie przewidział szyb, które niestety musimy wykonać sami, a co niekoniecznie może być łatwe dla młodego adepta sztuki modelarskiej.
 Bardzo podoba mi się rozwiązanie związane z układem jezdnym. otrzymujemy cały zespół napędowy wraz z kołami oraz gąsienicami. Może to się okazać trudnością przy malowaniu, ale powiem wam szczerze, nigdy nie byłem wielbicielem sklejania gąsienic z pasków, bądź pojedynczych elementów. Zawsze z "tyłu głowy" miałem wrażenie, że jakiegoś ogniwa zabraknie i cała budowa pójdzie na "złom". Powoli staram się to przekonanie w sobie przezwyciężać, ale gdy jest możliwość użycia gotowych elementów bądź jest możliwe skorzystanie z gąsienic gumowych to te opcje najczęściej wybieram. W modelu Kominterna, Trumpeter przewidział tylko doklejenie kilku kółek oraz kół napinających oraz napędowych.
Co bardzo mnie ucieszyło, a co już zauważyłem przy budowie ciągnika Staliniec, Trumpeter nawet w skali 1/72 zadbał o odwzorowanie napisów na osłonie chłodnicy (niestety mój aparat aż tak dobrego zooma nie ma, więc widać to co widać :( ). Mały detal a cieszy. szkoda tez, że producent nie dodaje szkieł reflektorów. Niestety dla uzyskania lepszego efektu reflektory trzeba będzie rozwiercić.

Jeżeli chodzi o model. Bardzo wam go polecam. Przyznam, że nie miałem okazji go jeszcze zbudować, ale po doświadczeniach z budowy Chtz-65 oraz czołgu T-28 myślę, że modele Trumpetera w skali 1/72 (oczywiście te najnowsze) jak najbardziej nadają się na pierwsze modele oraz szybkie projekty. Chociaż w przypadku Kominterna sprawa się komplikuje, bo jest to model dość rzadki. Gdy pojawia się w sklepach to znika w mgnieniu oka. Nic dziwnego, żadnej innej miniatury tego pojazdu w tej skali po prostu nie ma. O ile pamięć mnie nie myli ciągnik Komintern miało w swojej ofercie AER Moldova, ja osobiście modelu nie widziałem, ale od rosyjskich znajomych wiem, że coś takiego prawdopodobnie istniało. W ogóle wschodni rynek modelarski jest dosyć ciekawy, ale to temat na inny czas :P.

Moja ocena modelu: 5/6 (minus za brak szyb w zestawie).

Pozdrawiam serdecznie
ModelistConstructor

Komentarze