Recenzja: Ił-4 "Bob" 1/72 Mistercraft

Witam wszystkich !!!

W dzisiejszym inboxie chciałbym zaprezentować model, który miał pojawić się tydzień temu. Bohaterem tej recenzji będzie samolot bombowy Ił-4 w skali 1/72 firmy Mistercraft.
Model nabyłem na aukcji internetowej jakiś czas temu, jego cena sklepowa waha się od 38-45 zł (na dzień 22.02.2018 roku). Pudełko jest dość duże, karton jest dość sztywny, więc wypraskom wewnątrz nie powinna stać się krzywda. :)
Po otwarciu pudełka przestraszył mnie troszeczkę bałagan w jego wnętrzu. Mimo to części są całe (na szczęście) Ale jak to bywa w przypadku Mistercrafta nie każdy model jest zapakowany, fakt ten troszkę mnie osobiście drażni, (zresztą nie byłbym sobą gdybym o tym nie wspomniał :)
 Wyprasek jak na samolot takich rozmiarów, nie jest zbyt dużo. W pudełku znajdziemy ramkę z oszkleniem, jedną ramkę z częściami mniejszymi (typu koła lub karabiny), ramkę z płatami oraz jeszcze jedną z częściami kadłuba. Model jest przepakiem z firmy Zvezda, co moim zdaniem jest bardzo ciekawe, gdyż Zvezda od jakiegoś czasu tego modelu nie ma w ofercie. (Przynajmniej ja nie widziałem go już bardzo dawno).
 Ciężko ocenić czyj jest to produkt czy Mistercrafta czy Zvezdy, ale jestem pod dużym wrażeniem, linie są wklęsłe (chociaż mogłyby być troszkę głębsze i wyraźniejsze),nadlewek nie ma dużo, ogólnie detale płata sprawiają dobre wrażenie.
 Martwi mnie troszeczkę rozłożenie części nosowej oszklenia na dwa oddzielne elementy jest to moim zdaniem element który powinien być odlany jako całość, gdyż łączenie dwóch połówek może zniweczyć efekt końcowy, a i do tego celu trzeba użyć odpowiedniego kleju (ja zawsze do takiego celu używam kleju wikol, ale nie wiem czy w tym przypadku zda on egzamin). Co do detali kadłuba, zastrzeżeń nie mam :)
 Mniejsze detale również mi się podobają. Co ciekawe ładnie wyglądają nawet imitacje karabinów maszynowych.Szkoda, że imitacje silników zostały odlane razem z osłonami i stanowią jedną część
W modelu znajdziemy również standardowo arkusz z kalkomaniami. Z tego co widać, możemy wykonać jedną wersję w malowaniu radzieckim i jedną wersję w malowaniu niemieckim.
Instrukcja jest wydrukowana w dość dużym formacie, jest czytelna, zawiera informacje techniczne na temat samolotu, instrukcję montażu oraz schematy malowania, niestety tylko dwa z zaprezentowanych da się wykonać, o malowaniu fińskim możemy zapomnieć, gdyż producent nie umieścił odpowiednich do tego celu kalkomanii.
Rysunki montażowe są moim zdaniem dokładne i przeglądając instrukcję mniej więcej wiadomo o co chodzi, zobaczymy jak sprawdzi  się przy budowie tego modelu.
Tak jak wspomniałem wcześniej, w instrukcji zaprezentowano trzy malowania, niestety tylko dwa możemy wykonać, troszeczkę denerwuje mnie ten bałagan w instrukcjach i kalkomaniach jeżeli chodzi o tą firmę, bo trochę tych modeli przewinęło mi się przez palce. Producent powinien jakoś to wszystko uporządkować i być konsekwentnym w pakowaniu modeli (bo inne są zapakowane lepiej inne gorzej, w sumie nie wiadomo dlaczego) oraz poprawności instrukcji pod kątem malowań. Ja z kolei model bardzo polecam, mimo iż jest to przepak znanej rosyjskiej firmy Zvezda to już sam temat powinien przykuwać uwagę. O ile wiem, to chyba żadna firma nie produkuje Iła-4 w skali 1/72, poza tym zawsze Ił-4 wydawał mi się takim skopiowanym i rozbudowanym polskim "Łosiem" (zapewne radzieccy inżynierowie wzorowali się na naszej konstrukcji, bo moim zdaniem oba samoloty są podobne) więc to kolejna ciekawostka, która mam nadzieję spowoduje, że ten model znajdzie się na waszych warsztatach :)

Moja ocena zestawu: 4/6

Pozdrawiam wszystkich
ModelistConstructor

Komentarze