4 lata ModelistConstructora. Relacja urodzinowa: UAZ 469 1/43 Kultowe auta PRL

Witam wszystkich !!!

Kilka dni temu wspominałem, że w najbliższym czasie pojawi się relacja "niespodzianka". Aby odpocząć troszkę od sklejanych modeli, na jakiś czas przerzuciłem się na tzw "gotowce".
W tym poście i następnym chciałbym pokazać, relację dotyczącą przemalowania gotowego modelu jakim jest UAZ 469 wyprodukowany dla czasopisma "Kultowe auta PRL-u" (którego wydawanie zakończono jakiś czas temu).
 Swój model zakupiłem kilka dni po wydaniu numeru z UAZem 469. Jako, że wtedy nie wyszedł jeszcze numer specjalny z UAZem w malowaniu Milicji Obywatelskiej, postanowiłem, że sam sobie takiego wykonam. Niestety poszło to dość nieudolnie i model przeleżał sporą ilość czasu w pudełku w całkowitym zapomnieniu.
 Robiąc porządki w swoich modelarskich złomach natknąłem się właśnie na ten samochód. Od razu pomyślałem, że spróbuję oczyścić go z farby i farby jaką był pokryty oryginalnie model (tak, na oryginalny lakier zastosowałem farbkę akrylową z pactry A114 oraz A47 którą od "ręki" namalowałem białe pasy wokół samochodu, trochę to było głupie, ale do błędu się przyznaję).
O ile farbka akrylowa zeszła bez problemu, to z farbą bazową był problem. Żadne środki nie dawały rady. Ani nitro, ani też inne rozpuszczalniki. Najlepsza metoda okazała najprostsza. Modelik wykąpałem w roztworze poczciwego środka do oczyszczania rur czyli kreta :)
 Przed kąpielą wymontowałem wszystkie plastikowe części z modelu i przełożyłem je do woreczka. Całą karoserię zanurzyłem w krecie na około 2 dni. Taki zabieg pozwolił zdrapać farbę bez ingerencji ostrych narzędzi. Farba odpadała całymi płatami (Oczywiście przypominam, że kret jest substancją żrącą, dlatego zalecam uwagę i ostrożność przy obcowaniu z nim, ochrona rąk i oczu to podstawa)
Jak wcześniej wspomniałem farba zeszła bez problemów, jedynie w zagłębieniach musiałem używać wykałaczki, aby dokładniej wyczyścić model z farby. Zauważyłem też, że plandeka potrzebuje nowego malowania. W wielu miejscach oryginalna farba wytarła się.
 Po oczyszczeniu modelu z farby, UAZa pomalowałem farbą podkładową. Wybrałem szary kolor z pactry a dokładniej farbkę o numerze A45.
 Oczywiście na tym etapie dokładność nie jest wymagana. Kolejnym krokiem jaki planuje jest preshading w zagłębieniach. Ale o tym w następnej relacji.



Zastanawiam się też na wyborem odpowiedniej farby. Myślę, że będę zmuszony "pobawić się" troszeczkę różnymi kolorami. Milicyjne (a także policyjne) UAZy występowały w bardzo różnych kolorach. Od zielonego po odcienie brązowego. Również napisy i pasy były albo niebieskie, albo białe. Ja wykonam wersję z białymi pasami gdyż już zakupiłem odpowiednie kalkomanie do tego celu. Kalkomanie zamawiałem ze strony www.kalkomanie.com (link dla zainteresowanych podam na końcu posta). Niestety jest to moje pierwsze zetknięcie z kalkomaniami z tego sklepu także wszystko wyjdzie w praniu.
Myślę, że renowacja i przemalowanie UAZa wam się spodoba, jest to mój taki mały prezent na 4 urodziny mojego bloga. Nie chce mi się wierzyć, że tyle czasu już minęło od kiedy założyłem tą stronkę gdzie dzielę się z wami swoimi uwagami, porażkami, recenzjami i relacjami modelarskimi.
Mam nadzieję, że przyszłe lata będą bardziej obfite w modelarskie relacje i recenzje. Czasami bywa, że na jakiś czas znikam, co niestety jest spowodowane moim życiem prywatnym i "projektami" jakie wziąłem na swoje barki (np kurs grafiki komputerowej na który poświęcam dość dużo czasu ). Mam nadzieję, że wybaczycie mi to, chociaż zapewne sami wiecie jak to jest w życiu :). Dziękuję też, że zaglądacie na mojego fanpage i instagrama (chociaż tam ostatnio nie wrzucam nowych zdjęć gdyż aplikacja na androidzie odmawia mi posłuszeństwa). Może moja strona nie cieszy się imponująca liczbą polubień, ale cieszę się, że mam stałych fanów którzy mnie obserwują i komentują moje poczynania.
Wracając do UAZa, to być może dzisiaj wieczorem lub jutro rano nad nim popracuję, niestety w niedzielę poświęciłem na niego tylko godzinkę, ale prace ruszyły i mam nadzieję, że efekt końcowy zadowoli mnie, a przede wszystkim was.

Dla zainteresowanych:
Kalkomanie Milicji Obywatelskiej w skali 1/43: TUTAJ

Pozdrawiam serdecznie
ModelistConstructor



Komentarze