Recenzja: Jakowlew Jak-6LNB 1/72 Mistercraft

Witam wszystkich!!!

Dzisiaj chciałbym zaprezentować nowy model który udało mi się zdobyć jakiś czas temu. Jest to radziecki samolot transportowy Jakowlew Jak-6 w skali 1/72 firmy Mistercraft.
Przyznam szczerze, że jest to moje pierwsze spotkanie z tym samolotem. Nigdy wcześniej nie słyszałem o tym radzieckim "wynalazku". Z radzieckich samolotów transportowych do tej pory przychodziły mi tylko do głowy samoloty Polikarpowa Po-2 lub radziecka wersja Douglasa DC-3 czyli Lisunow Li-2.
Jak-6 to samolot skonstruowany w 1942 przez biuro Jakowlewa, przeznaczony do transportu zaopatrzenia. Tempo prac nad tym samolotem było tak szybkie, że w tym samym roku oblatano prototyp i po kilku testach samolot wprowadzono do uzbrojenia lotnictwa radzieckiego. W późniejszym okresie wojny samolot stał się wielozadaniowym koniem roboczym. Kilka egzemplarzy przerobiono na samoloty do transportu rannych lub lekkie bombowce. Samolot uzbrojono w jeden karabin maszynowy SzKAS i 500 kg bomb. Niektóre egzemplarze otrzymały rakiety RS-82 (znane przede wszystkim ze słynnych Ił-2 Szturmowik). Samolot powstał w dość ciężkim okresie wojny dla ZSRR (Operacja Fall Blau i ofensywa niemiecka na południe ZSRR), mimo to był o wiele lepszym rozwiązaniem niż różne wariacje leciwych samolotów Polikarpowa R-5 lub R-Z przystosowane do transportu rannych lub wsparcia partyzantów.

Wyprodukowano około 1000 egzemplarzy tych samolotów. Jak-6 pozostawał na uzbrojeniu do 1950 roku lotnictwa sowieckiego. Samolot był używany w siłach lotniczych Mongolii, francuskim pułku Normandia-Niemen, oraz prawdopodobnie w lotnictwie polskim, lecz potwierdzenia w zdjęciach lub opisach nie znalazłem.
Co do modelu, przyznam, że jestem zaskoczony. Po porażce jaką był PZL P-24, naprawdę jestem pod wrażeniem jakości tego modelu. Pudełko dość sporych rozmiarów zawiera w sobie dwie ramki z częściami z szarego plastiku, jedną ramkę z przezroczystego tworzywa, klej w tubce, oraz kalkomanie i instrukcję sklejania.
Co do jakości wyprasek stwierdzę, że wyglądają bardzo dobrze. Mało jest nadlewek i jam skurczowych. Co do sklejalności, myślę, że nie jest źle, aczkolwiek wszystko wyjdzie w praniu :)
 Części nie jest za wiele, ale samolot wydaje się dość sporych rozmiarów. Przyznam, że jego sylwetka przypadła mi do gustu. Detale na płatach i kadłubie są dość dobre (na pewno lepsze jak w innych samolotach firmy Mistercraft) jak na taką cenę modelu.
 Szkoda, że wypraski nie są zapakowane w folię. Wiem, że wiele razy o tym mówię, ale ja w swoim egzemplarzu miałem przykry wypadek. Duża szybka z ramki przezroczystej odpadła. Myślę, że jest to wynikiem słabego zabezpieczenia modelu.
W zestawie standardowo znajduje się nieśmiertelna tubka kleju która jest dodawana do prawie wszystkich modeli Mistercrafta. Moim zdaniem jest to na plus, ale przydałby się mały klej z dozownikiem (dla początkujących jak znalazł) Czasami bywa, że klej już zasycha w tubce.
Kalkomanie pozwalają na wykonanie kilku malowań radzieckich i jednego polskiego. Co do ostatniego malowania nie jestem pewny czy te samoloty były używane w LWP. W każdym razie możliwość wykonania samolotu w barwach polskich przemawia na korzyść tego modelu.
 Instrukcja jest wydrukowana na standardowym papierze, oczywiście w kolorze, zawiera rysunki montażowe oraz wzory malowań. Tak jak napisałem wcześniej, jest możliwość wykonana kilku.


Recenzując model PZL P-24 z firmy Mistercraft byłem nieźle zdenerwowany. W przypadku Jaka-6 nie odczuwam, aż tak negatywnych emocji. W sumie za cenę około 20-25 zł możemy kupić o niebo lepszy model od poprzedniego. O ile w tym przypadku zrozumiem koszt zestawu tak w przypadku PZL P-24 cena jest trochę za bardzo wygórowana. Kompletnie nie rozumiem kto odpowiada za cennik w firmie Mistercraft, ale czasami jest on "wzięty z nieba". Mam wrażenie, że ceny za modele są określane zupełnie od czapy i w sumie nikt się nad tym nie zastanawia. Trochę tworzy to negatywny wizerunek firmy, ale może w przyszłości się coś zmieni. Mam nadzieję, że Mistercraft nauczony błędami, będzie produkował, rzadkie modele w dobrej cenie i jakości.

Moja ocena zestawu: 4/6 (Daję mocną czwórkę, gdyż zestaw nie wywołuje negatywnych emocji, może niezbyt nadaje się dla początkujących, ale na pewno nie jest jakiś tragiczny)

Pozdrawiam serdecznie
ModelistConstructor

Komentarze